تاریخ انتشار: 1400/6/12 13:9     /     کد خبر : 4700     /     دسته خبر : پنجره گفتگو
سخن نیوز : / روزنامه صدای اصلاحات / پروفسورهوشنگ امیراحمدی ، مدرس دانشگاه و تحلیلگر سیاسی ایرانی- آمریکایی است، که هم اکنون بعنوان استاد دانشگاه راتگرز و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دراین دانشگاه فعالیت می نماید. وی دانش آموخته کارشناسی مهندسی کشاورزی از دانشگاه تبریز، کارشناسی ارشد اقتصاد بین الملل از دانشگاه داالس و دکتری برنامه ریزی و توسعه بین المللی از دانشگاه کرنل است.ا وی همچنین بنیانگذار و رئیس شورای آمریکا - ایران نیز می باشد.
تألیفات هوشنگ امیراحمدی شامل بیش از ۲۵ جلد کتاب ، از جمله ۱۵ عنوان در مورد رابطه ایران و آمریکا، بیش از ۲۰۰ مقاله علمی، که به زبان های انگلیسی و فارسی، در خارج و داخل ایران منتشر شده اند. از جمله این نوشته ها عبارتند از: ذار اقتصادی ، تجربه ایران انقلاب و گ نو برای انرژی و توسعه منطقه دریای خزر برسر چند راهی، عرصه ای ابوموسی در خلیج فارس جزایر کوچک ، سیاست های بزرگ ، تنب و افق های جدید ایالات متحده و خاورمیانه، جستجو برای یافتن جامعه سیاسی، جامعه مدنی، و توسعه ملی توسعه شهری درجهان اسلام بازسازی و دیپلماسی منطقه ای در خلیج فارس ایران و جهان عرب ایران پس ازانقلاب ، ابزارهای توسعه صنعتی، تداوم و گسست، ترجمه علیرضا طیب، انتشارات شیرازه .
اولین گفت و گوی کالب هاوسی صدای اصلاحات با حضور پروفسور هوشنگ امیراحمدی و میهمانان ویژه اعم از سیاسی و هنری در دو بخش برگزار گردید، لازم به ذکر است که این گفت و گو را اقشار مختلف مردم و جامعه ایرانی بصورت زنده می شنیدند و فضای پرسش و پاسخ آنها فراهم بود. اولین بخش این گفتگوی 6 ساعته با هوشنگ امیراحمدی را بصورت پرسش و پاسخ در اینجا می خوانید:
*** امیرعبداللهیان در بغداد می خواست به ظریف بگوید که شما جلویشان زانو می زدید اما ما جلوی آنها می ایستیم
خبرنگار : نظر شما در مورد برخورد امیر عبداللهایان در نشست بغداد چه بود؟! امیراحمدی گفت: اگر یادتان باشد اقای ظریف جلوی امیر کویت زانو زده بود ؛ شاید اقای امیرعبداللهیان با این حرکت می خواست به آقای ظریف بگوید که شما جلویشان زانو می زدید اما ما جلوی آنها می ایستیم ؛ البته باید گفت اگر این عمل در تمسخر سران عرب بوده که اشتباه است ولی من فکر نمی کنم اینطور باشد اما بنده فکر می کنم این جواب آقای عبدللهیان به ظریف بود ؛ البته این نظر شخصی من است.
***برجام برای دولت آقای روحانی و نیروهایشان سودمند بود.
*** خیلی ها از طریق برجام پولدار شدند.
کاربرکالب هاوسی : آقای پروفسور ، برجام چه سودی برای ایران داشت؟ امیر احمدی در پاسخ به این سئوال گفت ؛ اول بستگی به این دارد که سود را در چه چهارچوبی ارزیابی کنیم؛ مثال برجام با همه مشکلاتی که برای کشور بوجود آورد ، پول های زیادی هم آورد ؛ خیلی ها از طریق برجام در جیب یک عده ای برجام پولدارشدند و دزدی های عجیب و غریبی شکل گرفت ؛ برجام برای عده ی خاصی بسیار سود داشت؛برجام برای دولت آقای روحانی و نیروهای کنارشان سودمند بود و برای طبقات ضعیف جامعه مشکلات بیشتری آفرید و هیچ تاثیر خاص و پایداری روی اقتصاد ایران نداشت.
امیراحمدی افزود ؛ برجام از نظر سیاسی هم بسیار مضر بود و چند دستگی را در جامعه ایجاد کرد ؛ این توافق یک بی اعتمادی عمیق در بین دستگاه دیپلماسی ایجاد کرد؛ بنابراین یک صدمه بزرگ به دستگاه دیپلماسی زد.
پروفسور احمدی ادامه داد ؛ ضرر برجام بر روی عزت ، سرمایه ، صنعت و... بود و از همه مهمتر در همان یک سال از وسیع ترین منابع ایجاد فساد درایران قرار گرفت و همچنین شفافیت در آن صفر بود.
امیر احمدی اضافه کرد ؛ این پول هایی که وارد ایران شدند مشخص نشد چه شد و کجا رفت؟!
*** ایران بعنوان عضو NPT حق غنی سازی را تا سطح %90 دارد.
بحثی که آقایان در خصوص اخذ حق غنی سازی از آمریکا مطرح می کردند در اصل شارالتانیزم بود.
دکتر امیر احمدی افزود ؛ ظریف و نیرو هایش پافشاری کردند که غنی سازی می خواهیم و آمریکا هم نوشت ، اما آمریکایی ها دروغ گفتند چرا که این سند یک سال بیشتر اعتبار نداشت و آن سند هیچ معنی مشخصی نداشت ؛ آن سند قرار داد ، معاهده و یا هیچ چیز دیگری نبود!
احمدی گفت : یادتان باشد این خیلی مهم است که ایران بعنوان عضو NPT حق غنی سازی را دارد و کسی لازم نبود به ایران این حق را بدهد و این بحث بی معنا بود ؛ ایران به صورت اوتوماتیک حتی حق غنی سازی تا سطح %۹۰ راهم دارد. تنها حقی که ایران نداشت از مسیر غنی سازی صلح آمیز به مسیر غنی سازی اسلحه سازی برود ؛ این بحثی که آقایان راه انداخته بودند که حق غنی سازی از آمریکا گرفتیم در اصل شارالتانیزم بود و از بی سوادی مردم در این زمینه استفاده می کردند چرا که این حق را از قبل با عضویت در NPT ایران داشت .
*** یکسری از سود هایی که آقایان راجب برجام مطرح می کردند ، دروغ بود
امیر احمدی اضافه کرد ؛ یکسری از سود هایی که آقایان راجب برجام مطرح می کردند دروغ بود؛ داستان امضای اقای کری هم دروغ بود، آقای کری پای آن سند را امضا نکرده بود و امضای ایشان یادگاری بود که در صفحه ای دیگر کرده بودند و تمام آن جریان دروغ است.
*** حتی امضای آقای اوباما هم اگر زیربرجام بود باز هم ارزشی نداشت
*** در چهارچوب آمریکا سندی ارزش دارد که از کنگره آمریکا تصویب داشته باشد
احمدی اضافه کرد؛ حتی اگر کری هم زیر این سند را امضا می کرد بازهم ارزشی نداشت، آمریکا یک کشور دموکراتیک است و یک نهاد هایی دارد؛ 4۷ سناتور همان زمان به ایران نوشتند این سندی که شما می گویید ارزشی ندارد و دولت بعدی می تواند از آن خارج شود، حتی امضای آقای اوباما هم اگر بود باز هم ارزشی نداشت ، در چهارچوب آمریکا و مسائل بین المللی سندی ارزش دارد که از کنگره آمریکا تصویب داشته باشد؛ کنگره آمریکا مرکز قانون است و ربطی به رئیس جمهور و وزیرخارجه ندارد.
*** آقای روحانی می گفت ما تحریم را شکاندیم و پول گرفتیم ، یک میلیاردوهفتصد میلیون دلار در ازای 1۲ میلیارد دلاری که آمریکا به ایران بدهکار بود به ایران پرداخت شد؛ آیا این یک میلیارد و هفتصد سود است؟! ما 10 میلیارد را بخشیدیم که یک میلیارد بگیریم؟!
امیر احمدی در تکمیل پاسخ سئوال افزود ، این برجام هیچ سودی نداشت و مابقی آن دروغ بود. یک میلیاردوهفتصد میلیون دلار پول نقد گرفتند که نمی دانیم این پول چه شد، این یک ؛ دوم این یک میلیاردوهفصدمیلیون دلار در ازای ۱۲ میلیارد دلاری که آمریکا به ایران بدهکار بود به ایران پرداخت شد حتی آقای کری هم گفت که ما این ۱۲ میلیارد را کردیم یک میلیارد و هفتصد! آیا این یک میلیاردو هفتصد سود است؟! ما ۱۰ میلیارد را بخشیدیم که یک میلیارد بگیریم؟!
امیر احمدی اضافه کرد ؛ این که آقای روحانی می گفت ما تحریم را شکاندیم و پول گرفتیم ؛ این پول خود ایران بود که برگرداندند و پول جزئی را هم برگرداندند، لازم به ذکر است که این پول های خودمان بود که گرفتیم.
*** با برگشتن به چهارچوب برجام مخالفم چرا که یک تله است
امیر احمدی در خصوص بازگشت ایران به برجام گفت ؛ بحث برجام و بحث مذاکره با آمریکا دو مبحث جدا است و متفاوت؛ بنده به برگشتن به مذاکره با آمریکا موافقم و به برگشتن به چهارچوب برجام مخالفم چرا که یک تله است.
امیر احمدی گفت ؛ بحث بعدی که هست این است که اصلا مذاکره بشود یا خیر؛ عده ای که معتقد هستند نباید مذاکره کرد؛ عده ای می گویند مذاکره کنیم اما اعتماد خیر و عده ای می گویند با آمریکا مذاکره کنیم و نحوه آن مهم نیست ؛ وقتی ما همینطوری که به قول آقای ظریف هر قراردادی بهتر از هیچ قراردادی است قرار داد می بندیم مشخص است در این قرار داد هیچ سودی نمی بریم که هیچ بلکه ضرر هم می کنیم.
***عادی شدن رابطه با آمریکا شرط لازم است اما شرط کافی نیست
پروفسور امیر احمدی اضافه کرد ؛ آن شخصی هم که می گوید مذاکره نکنیم باید بگوید چه اتفاقی می افتد؟! آنها می گویند مقاومت می کنیم ولی من امروز به شما می گویم مشکل از این وسیع تر است ؛ من تز 34 سال پیشم را می گویم ، هیچ کشوری را در ۲۰۰ سال گذشته در جهان نمی شناسم که با آمریکا دشمنی داشته و رابطه عادی دیپلماتیک با آمریکا نداشته ولی توسعه پیدا کرده و دموکراتیک شده است ؛ معنای این تز این نیست که با آمریکا دشمنی نداشته باشی توسعه پیدا می کنی و دموکراتیک می شویم ؛ خیر ، معنا این است که عادی شدن رابطه با آمریکا شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ به طور مثال عربستان ، مصر و ... رابطه خوبی دارند اما دموکراتیک نشدند و توسعه بادوامی ندارند، این کشور ها شرط لازم داشتند اما شروط کافی نداشتند.
امیر احمدی ادامه داد ؛ امریکا برای خودش یک فکری دارد که خیلی استثنایی است، فکر آن این است که آمریکا مدل کامل و درست دموکراسی و توسعه ی دنیا است ؛ مخصوصا آمریکا خود را مهد دموکراسی می داند؛ کاری به راست و دروغش نداریم اما امریکا خود را یک مدل فرض می کند که توسعه و دموکراسی در آن نهادینه شده و وجود دارد؛ آمریکا چون این مدل را برای خود دارد نمی خواهد مدل دومی را در دنیا خلق کند و هرگز اجازه نمی دهند دشمنانشان به این مهم دست پیدا کنند.
امیر احمدی اضافه کرد ؛ این صحبت ها را برای آنهایی می گویم که توسعه می خواهند ، آمریکا نخواهد گذاشت که این مهم اتفاق بی افتد؛ اما راه آن رسیدن به توسعه دیپلماتیک چیست؟ رابطه دیپلماتیک درست و صحیح با آمریکا .
***بیش از 70 درصد تحریم هارا دموکرات ها برای ایران قراردادند ؛ بایدن ادامه دهنده راه دموکرات ها ؟!
کاربرکالب هاوسی : دموکرات ها همیشه تصمیمات بدی راجب ما گرفتند و بیشترین ضربه را به سفره های ایرانیان زده اند، ایا سیاست های بایدن بر همان منوال خواهد بود و آیا قیمت دلار به 70 هزار تومان خواهد رسید؟! بله - بایدن ادامه دهنده راه دموکرات ها می باشد ، واقعیت این است که بیش از ۷۰ درصد تحریم هارا دموکرات ها برای ایران گذاشتند و آقای بایدن هم ادامه همان جریانات هستند .آقای بایدن هم هیچ وقت به نفع ایران رای نداده و گاهی دیدگاه های خطرناکی راهم دارد همان موقع روی تجزیه عراق بسیار پافشاری می کرد و همین الان هم در افغانستان دیدگاه ضد مردمی دارد و بعد از ۲۰ سال دولت را به دست طالبان داد.
کاربر کالب هاوسی : حفظ آقای عراقچی در وزارت خارجه و در جمع مذاکره کنندگان ادامه تفکر آقای ظریف خواهد بود یا خیر؟! امیر احمدی در پاسخ گفت ؛ من آقای عراقچی را ادم خوبی می دانم و آدمیست که تجربه دارد ، اما یک چیزی را به نفع آقای عراقچی می گویم که ایشان نباید جزو اجزای اصلی مذاکره کنندگان بعدی باشد ایشان باید پشت صحنه بماند و بعوان مشاور باشند ، اگر ایشان برای تیم مذاکره بیاید برای وزارت خارجه ، خود ایشان و ... بد خواهد بود و آمریکایی ها برداشت بدی راجب این ترکیب خواهند داشت.
کاربرکالب هاوسی : آیا این که می گویند شما در دور جدید مذاکرات البی ایران هستید صحیح است؟ امیر احمدی گفت ؛ خیر برای شفافیت می گویم که از بنده هیچ تقاضایی نشده و در هیچ تیمی نیستم ، بنده در زمینه آمریکا 3۵ سال تجربه دارم و این کشور را به خوبی میشناسم ؛ اگر دولت دعوت کند حتما کمک می کنم و برای ایران هر کاری خواهم کرد.
*** برجام اول کلاهبرداری اول و برجام دوم هم کلاهبرداری دوم خواهد بود
*** امروز ایران به یک وزارتخانه ایران و آمریکا نیاز دارد
کاربر کالب هاوسی : با توجه به سخنان شما ، برجام دوم کلاهبرداری خواهد بود؟! برجام اول کلاهبرداری بود و برجام دوم هم کلاهبرداری دوم خواهد بود، گفتم مذاکره با آمریکا در چهارچوب برجام شکسته خورده است.
امیر احمدی به سخنان خود اضافه کرد ، هیچوقت رابطه ایران و آمریکا را بدلیل اشتباهات به این بدی ندیدم؛ امروز ایران به یک وزارتخانه ایران و آمریکا نیاز دارد و به آقای رئیسی می گویم که این جریانات را از وزارت خارجه و شورای امنیت خارج کند چرا که انها یک تجربه منفی دارند و این اصل خوب نیست.
امیر احمدی افزود: این وزارتخانه جدید باید مستقیما زیر نظر رهبری مدیریت شود؛ ما باید مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم و نباید دراین بین کشوری دیگر پیام ببرند و بیاورند.
کاربرکالب هاوسی : دولت آقای روحانی خوشبختی و بدبختی مارا گره به برجام زده بودند نظر شما چیست؟! امیر احمدی گفت : واقعیت این است که اینها برجام را زیادی بزرگ کردند ، برجام آن نقشی را که آنها گفتند در زندگی شما نداشت و اگر برجام را در حد خود نگه می داشتند و بزرگش نمی کردند تاثیر آنچنانی هم نداشت. خوشبختی مردم نباید به آمریکا و هیچ کشور دیگری گره بخورد و بنده مخالفم که برجام را به زندگی مردم گره بزنیم.
*** من معتقدم مذاکره 1+1 باید صورت پذیرد
کاربر کالب هاوسی : آیا توافقی جدید شکل خواهد گرفت؟ امیر احمدی گفت ؛ توپ در زمین ایران است و ایران باید با دقت با این توپ بازی کند و واکنشی عمل نکند؛ من معتقدم مذاکره ۱+۱ باید صورت پذیرد.
کاربر کالب هاوسی : مرحله بعدی مذاکرات چه خواهد بود؟ امیر احمدی افزود ؛ مذاکرات نباید موضوعی باشد چرا که آمریکا هرروز یک مسئله ای با ایران دارد ؛ بنظر من باید مذاکرات جامعیت داشته باشد. دیپلماسی ما بقدری ضعیف بوده است که نتوانستیم مشکلات را فرموله کنیم و آن ها را حل نماییم.
خبرنگار : در جمع بندی بفرمایید چه باید کرد؟! امیر احمدی گفت ؛ به دلایلی که توضیح دادم نظر من این است که ایران و آمریکا در جهت عادی کردن رابطه شان فکر کنند؛ چرا که اول باید فکر کنند و بعد ان فکر تبدیل به یک اراده شود که متاسفانه تا به امروز هیچوقت ایجاد نشد.
امیر احمدی اضافه کرد؛ این اراده از طرف ایران دیده نشده و بواسطه آن امریکایی ها هم اراده ای برای آن ندارند بنابراین هر اراده ای هم وجود داشته باشد اما اگر در راستای عادی کردن روابط نباشد فایده ای ندارد و دچار مشکل می شود.
امیر احمدی افزود ؛ در برجام چون اراده سیاسی در تهران نبود ، آقایان رفتند موردی صحبت کردند و در خصوص کلیات بحث نشد ؛ بنابراین برای رفتن به جلو ابتدا موضوع ایجاد اراده وجود دارد.
امیر احمدی گفت :عرض کردم برای ایجاد مذاکره جدید آدمهای جدید با تفکرات جدید وارد شوند و طراحی کنند و طرح را بپرورانند؛ در این شرایط می توان جلو رفت اما با هماهنگی رهبری این مهم امکان پذیر است.
پروفسورامیر احمدی در پایان سخنان خود گفت ؛ من اعتقاد دارم آقای رئیسی نباید برای ورود به صحنه مذاکره با آمریکا عجله کند؛ اقای رئیسی ابتدا باید اعتماد سازی و اراده سازی را شکل دهد و تیمی را تشکیل دهد که این فکر و اراده را یک طوری اجرا کند که بر این دو مهم افزوده گردد و نه صدمه ببیند.من به آقای رئیسی می گویم عجله نکن ؛ من می دانم کشور زیر تحریم است ، مردم در فشارند ، اوضاع اقتصاد بد است ، معیشت افتضاح است اما آقای رئیسی ، عجله کردن و رفتن به وین چاره نیست ، شما نمی توانید از آن چیزی در بیاورید و مسائل بیشتر بوجود می آید و قطعا مشکلات بیشتر می شود.
1400/7/28 22:25
1400/6/12 13:9
1403/6/23 12:19
1403/4/2 1:56
1403/1/15 17:12
1402/11/27 12:40
1402/11/27 9:26
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
نام *
ایمیل *
وبلاگ
دیدگاه
سخن سردبیر
سخن تازه
سخن داغ
شهرهای شمالی
گوناگون
ادبیات
نیم نگاه
دلمشغولی ها
خواب ننه آقا
بسته خبری
دلنوشته ها
سرگرمی ها