تاریخ انتشار: 1400/9/7 15:1     /     کد خبر : 4937     /     دسته خبر : خبر سیاسی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به یوسف نوری، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.
آغاز رایگیری برای «نوری»
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از دفاعیات یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از مخبر معاون اول رییس جمهوری برای حضور در مجلس، از وزرای دولت خواست که مجلس را ترک کنند.
وی اعلام کرد که کارتها برای اعلام رای بین نمایندگان تقسیم شود.
کارتهای تقسیم شده بین نمایندگان دارای سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع است و نمایندگان نظر خود را در این کارتها اعلام می کنند.
پیش از این رییسی رییس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
نوری: سرکردگان سند۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت
یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پروش در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتمادش گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رئیس جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن میدانم.
نوری گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم خواهد بود. ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و رهبری انقلاب این الگو را به ما نشان دهند. ایشان فرمودند «سلیمانی عزیز نمونه برجستهای از برجستگان مکتب امام خمینی و اسلام بود.»
وزیر پیشنهادی آموزش و پروش با اشاره به ویژگیهای شهید سردار قاسم سلیمانی، گفت: آموزش و پرورش ما میتواند و باید دانش آموزانی با الگوی شهید سلیمانی در عرصههای مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، زیستی و هنری تربیت کند. شهدای علمی ما مثل احمدی روشن و رضایی نژاد و دیگر شهدای هستهای تربیت یافته مکتب شهید سلیمانی هستند.
وی ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش دانش آموز موحدی تربیت کردیم که علم و ایثار و صلح جویی را در کنار صلح ستیزی و دفاع از مظلوم را همراه کند، هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم «دانش آموزی ولایی» تربیت کنیم که حریت و آزادی خواهی را با دفاع از حق و حقیقیت همراه سازد، به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شدهایم.
نوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه پیش از هر چیز همه ما معتقد شویم که مدرسه ما میتواند و باید مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد. در این مسیر موانعی پیش رو داریم و باید شرایطی را فراهم کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد جایگاه آموزش و پرورش گفت: متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل دادهایم که این دیدگاه باید تغییر کند. ما باید به تربیت به مثابه یک دغدغه و امر ملی نگاه کنیم. تمام دستگاهها متولی تربیت انسان هستند. میدان داری این دستگاه به عهده آموزش و پرورش است.
یوسف نوری گفت: تجارب جهانی در زمینه آموزش و پرورش نشان میدهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایهگذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار دادهاند چرا که آموزش و پرورش نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق تولید ارزش افزوده دارد. اگر به پیشرفت کشور اهمیت میدهیم، بدانیم که سرمایه این پیشرفت در آموزش و پرورش محقق میشود. بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است. توسعه باید در خدمت انسان قرار گیرد. به نظر شما امروز چقدر از این رویکرد فاصله گرفتیم؟
نوری در بخش از دیگری از سخنانش به ضرورت وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی کرامت معلمان، بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس هستیم.
نوری تأکید کرد: از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی این شورا است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام میکنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.
نوری در ادامه گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی در کوتاه مدت تدابیری اندیشیدم که در برنامهها به نمایندگان تقدیم شده است. متاسفانه برنامههای آموزشی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نبود تفاوت آموزشی برای تمام دانشآموزان صحیح نمیباشد ما باید به جای تنوع در مدارس به تنوع استعدادها و تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه کنیم. سند تحول بنیادی هم به این مهم توجه دارد.
وی در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی پرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و متاسفانه آموزشها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است شرایط به گونهای است که تاریخ را سلسلهای تدریس میکنند، نه به عنوان مجموعهای از اتفاقات عبرتآموز. در برنامههای من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحبنظران به دوره اوج خود برسانم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: تجربه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این سالها بر پایه اقامه عدل استوار بوده است. پس در نظام آموزش و پرورش هم باید به برقراری عدالت تربیتی توجه کنیم. این شکاف در میان مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش و پرورش زیبنده نمیباشد. اکنون فقط ۶۰ درصد دانش آموزان ما در سامانه شاد فعال هستند و بازماندگان از تحصیل پس از کرونا افزایش داشتهاند. سامانه جامع آماری آموزش و پرورش باید به گونهای طراحی شود تا تفاوتها و وضعیت مشخص شود.
نوری بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع از جمله برنامههای من میباشد به گونهای که هیچ کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند.
وی ادامه داد: سهم آموزش و پررش از سرانهها باید متناسب باشد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از حداکثر ظرفیتهای کشور استفاده کنیم. براساس برنامههای اینجانب موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی خواهد شد که این کار با اقداماتی همچون اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در نحوه بازپرداخت سهم اعضاء امکانپذیر میباشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: اگر میخواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.
موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
زنگنه: وزیر آموزش و پرورش باید اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ضمن تبریک هفته بسیج به همه مردم ایران و همه آزادی خواهان بیان کرد: الحمدلله آقای نوری از جنس آموزش و پرورش هستند و سال های متمادی را از مدارس ابتدایی و... تا تربیت معلم و دانشسراها و حدود ۶ سال در خود وزارت آموزش و پرورش خدمت کردند که نکته قوت است. آما آنچه که بنده را به عنوان موافق ایشان مجاب کرد مساله اقتصاد آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه آنچه که امروز مشکل ما در نظام آموزش و پرورش است، اقتصاد ما در تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: امروز با مدل های مرسوم ۴۰ سال گذشته نمی توان آموزش و پرورش را اداره کرد. وضعیت اقتصادی کشور و منابع پایدار بودجه نشان می دهد که ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم. با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم معلمین، فرهنگیان و کارمندان این وزارتخانه، طرح های معیشتی از جمله رتبه بندی و... نیز در میان مدت و درازمدت نمی تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را پاسخگو باشد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس افزود: ارتقای کمی و کیفی ساختمان های آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و تربیتی، ارتقای ابزار آموزشی به خصوص تقویت زیرساخت های آموزش اکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی انسانی جوان و متخصص، جزئی از اقتصاد و آموزش و پرورش است که برای انجام آن راهی جز اقتصاد مردمی ندارم.
زنگنه با تاکید بر اینکه ما راهی جز تقویت صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم، گفت: امروز کسی را در مسند آموزش و پرورش می خواهیم که اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد، کسی که با عدد و رقم و با تامین منابع مالی آشنا باشد. کسی که با نظام های برنامه و بودجه آشنا باشد.
وی یادآور شد: برخی می گویند که صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل دارد، ما خوشحالیم که رئیس جمهور کسی را معرفی کرده که عضو هیات امنای این صندوق بوده و صندوق را از نزدیک لمس کرده است و حداقل قدم اول را برای اصلاح صندوق برداشته و قدم دوم ارائه راهبرد است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش بعضا عدم آشنایی مدیران میانی، استانی و حتی مدیران مدارس با اقتصاد تعلیم و تربیت است، بیان کرد: می فرمایند ایشان چندین سال از آموزش و پرورش دور بودند که این به عنوان یک حسن است، اما ایشان در مراکزی که مبتنی و متمرکز بر حوزه اقتصادی بوده، حضور داشته اند. از جمله به عنوان مشاور اقتصادی بنیاد شهید که یکی از مراکز و هلدینگ های بزرگ اقتصادی کشور امروز ذیل این سازمان شکل گرفته است. یا محل خدمت اخیر ایشان در قرارگاه خاتم بوده است، دوستانی که قرارگاه خاتم را می شناسند می دانند که نفس کشیدن در این نهاد و مرتبط بودن در آن عملا ویژگی های مالی، اقتصادی و توانمندی های اقتصادی افراد را رشد می دهد.
زنگنه با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در برنامه های ایشان هم دیده ام که تمرکزشان بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی است. امروز اساسنامه صندوق ذخیره فرهنیگان ما باید تغییر کند چرا که این صندوق با هلدینگ های اقتصادی و صندوق های بازنشستگی متفاوت است. به طور مثال معلمی داریم که در طول ۳۰ سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده و بازنشسته شده و از دنیا رفته، حتی ورثه او هم میوه این صندوق را نچیده اند. صندوق فرهنگیان آمده است که به فرهنگی زنده دارای پست معلمی یا سازمانی خدمت کند، اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.
وی در پایان گفت: ضمن احترام به دو وزیری که قبل از این معرفی شده بودند و از خوبان و نیکان بودند، اما فکر می کنم آقای نوری با سوابقی که در حوزه آموزشی و پرورشی و هم اقتصاد و مالی دارند، ان شاءالله بتوانند آموزش و پرورش را در این مسیر کنند. آنچه در برابر ما قرار دارد رزومه افراد است، امروز نباید از بایدها صحبت کنیم، بلکه از سابقه ای که گذشته و راهبردی که برای مسیر آینده ارائه می شود باید صحبت کرد.
بسطامی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مرد روزهای خوف و خطر است
وی افزود: حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران های خوف و خطر در جبهه ها بود. او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مشی امامین انقلاب است، گفت: با تدبیر شما عزیزان می توانیم آینده ای روشن را برای تربیت نسل های آینده با برنامه ای روشن داشته باشیم. وی در جریان بررسی بودجه های سالانه، برنامه ششم، احکام دائمی، نظرش محل رجوع بوده و به اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله اهتمام دارد و ید طولایی در ترویج مسائل عدالت محورانه دارد.
بسطامی در پایان ضمن قدردانی از دولت و نمایندگان به نیابت از مردم استان ایلام، گفت: رابطه وزیر آموزش و پرورش با مجلس باید دوستانه و برادرانه باشد، مجلس هم ایشان را تنها نمی گذارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل، برنامه ریزی و انسجام فکری وزارتخانه ای در تراز نظام و مبتنی بر مشی امامین انقلاب داشته باشیم.
نوروزی: مدارک «نوری» با اسناد بالادستی مطابقت دارد
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد مردم کشور سواد دارند، امروزه تعداد آموزشگاه های کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار ارتقا یافته، در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه شبانه روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خرداد، ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند، امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می گیرد.
وی تاکید کرد: برنامه ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است. در برنامه های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.
نوروزی خاطرنشان کرد: ما نمایندگان در مقابل وظیفه داریم در تدوین قوانین موردنیاز برای تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش مانند تدوین قانون جامع به کارگیری نیروی انسانی و نظارت بر اجرای دقیق سند بنیادین دقت کنیم.
مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
چنارانی: برنامههای وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست
وی در ادامه اظهار کرد: آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست. مجلس تصمیم گرفته که به شما رای دهد اما بنده به عنوان یک معلم از شما می پرسم که برای چالش های جدی این وزارتخانه کلیدی چه برنامه ای دارید؟
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا شما یک تیم جدید و نوآور خواهید آورد؟ آیا اصلا در این مدت با معلمان دیداری داشته اید؟ متاسفانه شما فقط یک توییت زده اید. مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان حضور شما در این صندوق نیز وجود داشت شما برای حل مشکل این صندوق چه برنامه ای دارید؟ مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش بر روی زمین مانده است. راهکارهای اقتصادی شما برای برون رفت از این وضعیت چیست؟
چنارانی تاکید کرد: شما گفته اید که اعتبار اجرای لایحه رتبه بندی را افزایش می دهید، اما سوال بنده این است که از کجا این اعتبار را می اورید؟ آیا شما قلبا به رتبه بندی اعتقاد دارید؟ متاسفانه این دولت نیز نیروهای آموزش و پرورش را نادیده گرفت و از آنها در بدنه خود استفاده نکرد. برنامه شما برای پیوست آموزش و پرورش با سایر وزارتخانه ها چیست؟ شما چه برنامه ای برای ارتقای معیشت و امنیت شغلی معلمان دارید؟
غضنفرآبادی: برنامهها و سوابق "نوری" درخشان است
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به سوابق درخشان و برنامههایی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارد معتقدم که وی میتواند این جایگاه را به خوبی مدیریت کند. برنامهها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کردهاند و از رزمندگان معاصر جبهههای جنگ بودند.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامههای ایشان دارای اولویتهای کوتاه مدت و میان مدت میباشد. تدوین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین، پیگیری اجرای کامل رتبه بندی و پیگیری اجرای کامل برنامههای آموزش و پرورش از جمله این موارد است. توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به آموزش و پرورش مناطق محروم نیز از جمله دغدغههای مورد توجه ایشان میباشد.
غضنفرآبادی در پایان اضافه کرد: توجه به دغدغههای آموزشی مناطق محروم و ساخت مراکز مناسب آموزشی امر حائز اهمیتی است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده و در این سالها به گونهای عمل کرده که در سراسر کشور تعداد بیسواد خیلی کم شود به گونهای که تا حدی میتوان گفت ما دیگر بیسواد نداریم.
نیکبین: برای حذف اژدهای چند سر کنکور چه برنامهای دارید؟
حجتالاسلام جواد نیکبین نماینده مردم کاشمر در مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وی اظهار کرد: درست است ایشان در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامههایی ارائه کرده اما من در چند بخش سوال جدی دارم، یکی اینکه برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول میخورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامهای دارید و برنامهتان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش و پرورش چه برنامهای دارید؟
وی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامهای برای تبعیض ساختاریافته در این وزارتخانه دارد؟ ادامه داد: ما معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، روزمزد، ساعتی و غیره را داریم که اینها تبعیض ساختاریافتهاند. برای کسری معلم در آموزش و پرورش چه برنامه اجرایی دارید؟ ما نمیتوانیم کسری معلم را با بازگشت به تدریس بازنشستگان درست کنیم. در همین تهران معلم غیرانتفاعی داریم که ماهی ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکند برای مافیای مدارس غیرانتفاعی چه برنامهای دارید؟
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش را مهمترین وزارتخانه کشور عنوان و خاطرنشان کرد: من پیش از این گفتم از بودجه سایر نهادها و وزارتخانهها ۳۰ تا ۵۰ درصد کسر و به آموزش و پرورش اضافه کنید، نیروی انسانی ما در آموزش و پرورش تربیت میشود و آینده کشور دست شماست. طوری برنامه ریزی کنید که این اشکالات به وجود نیاید. تکلیف شما با خصوصی سازی در آموزش و پرورش چیست؟ دوستان غرب زده محتوای آموزشی را به سمتی بردند که واژههای ایثار و از خودگذشتگی را حذف میکردند برای اینها چه برنامهای دارید. چطور میتوانید لایحه رتبهبندی که از مهمترین لوایح مجلس است را تامین کنید. آیا برای آن برنامهای دارید؟
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بیشتر به دنبال شایستهسالاری در آزمونها بوده و نه استعدادها گفت: آموزش و پرورش، مدرک، سنجش و معیار رتبهبندی دانش آموزان را آزمون و تست میداند و بیسوادپرور و استعدادکش است فرزند من که در ادبیات ۲۰ و در انگلیسی و ریاضی ۱۲ و ۱۰ میآورد چرا باید ریاضیاش مثل ادبیاتش شود. استعداد او این است که مولوی، حافظ، شهریار و فاضل نظری شود. چه برنامهای برای به فعلیت رسیدن استعدادهای دانش آموزان ایرانی دارید؟ فرزند من و شما ۱۲ سال در این نظام آموزشی درس میخواند اما چه چیزی یاد میگیرد؟ کدام مهارت به فرزند ما یاد داده شده است؟ چه برنامهای برای تغییر درست و منجسم و مطابق با برنامههای بالادستی برای نظام آموزشی دارید که بیسواد میپروراند. دانشاموز بعد از ۱۲ سال چیزی یاد نمیگیرد مگر اینکه خودش رشد شخصی داشته باشد.
نیکبین با بیان اینکه ۸۰ درصد قبولی کنکور مربوط به مدارس غیرانتفاعی و ۲۰ درصد مربوط به مدارس دولتی است، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد دانشآموزان غیرانتفاعی ۱۵ درصد و تعداد دانشآموزان دولتی ۷۵ تا ۸۰ درصد است اما قبولی اینها برعکس است چون سیستم آموزشی استعدادها را میکشد و بیسواد میپروراند لذا در همان کنکور غلط هم تعداد قبولی متفاوت میشود.
وی در پایان اضافه کرد: برای دانشگاه فرهنگیان چه برنامهای دارید؟ و چطور میخواهید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از اسناد بالادستی است را به فعلیت برسانید، برنامهتان برای اعمال مدرک دوم و سوم فرهنگیان چیست؟
نماینده مردم کاشمر در بخش نخست سخنانش با تبریک هفته بسیج گفت: این نظام باید در پی کودتاها، جنگها، ترورها به ظاهر سقوط میکرد و این بسیج بود که در این چهل و چند سال نگذاشت انقلاب به مسیری که نفوذیها بخواهد برسد.
موافقت کمیسیون آموزش با «نوری»
رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و پروش در جلسه علنی امروز ( یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت کرد:
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است. در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاش های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش های روبروی آن، نیاز به تحول دارد.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
۱-با توجه به نامه شماره ۸۰۰/۱۵۰۴۵۴ مورخ ۱۴۰۰/۹/۲ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.
۲- با توجه به نامه شماره۲۱۲۹۹۳ مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰، صحت مدرک کارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره ۲۱۷۷۱۹ مورخ ۱۴۰۰/۹/۳ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه ۴۳۲ مورخ ۱۳۷۷/۹/۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است.
همچنین صحت مدرک دکتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری کودک از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.
۳- با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهه های دفاع مقدس ۵۵ ماه و ۱۷ روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- کیفیت بخشی فعالیتهای آموش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ۲- بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان ۳- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان ۴- اجرای دقیق رتبه بندی معلمان ۵- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یکسال ۶- تمرکز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان ۷- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش ۸- اصلاح رویه های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان ۹- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط می باشد.
بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۱ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۳ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۶ درصد از احکام نیز اشارها ی نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخش های مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.
ایشنان به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را می شناسند و از نزدیک لمس نموده اند، ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.
نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه ها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت نمود.
حضور مخبر در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به منظور دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور یافت.
معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز در این جلسه حضور دارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود برنامهها و صلاحیت یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی می کنند.
تاکنون رئیس جمهور باغ گلی و فیاضی را نیز به عنوان وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که در کسب رای اعتماد از نمایندگان موفق نشدند.
قالیباف: رئیسجمهور به دلیل شرکت در اجلاس اکو در جلسه رای اعتماد حضور ندارد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت که رییس جمهوری به دلیل سفر و شرکت در اجلاس اکو در جلسه امروز مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور ندارد.
در ابتدای جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، روح الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه مجلس گفت: مطابق آیین نامه رییس جمهوری فرصت بیان اظهارات درباره برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی داشتند که با توجه به سفر ایشان از این بخش عبور می کنیم.
وی توضیح داد: ابتدا سخنگوی کمیسیون آموزش به ارائه گزارش پرداخته و سپس دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف صحبت کرده و در نهایت وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود می پردازند.
سپس محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رییسی رییس جمهور به خاطر سفر و حضور در اجلاس اکو، در جلسه امروز حضور پیدا نکردند و آقای مخبر معاون اول رییس جمهوری در جلسه ما حضور دارند. به ایشان و وزرای حاضر خیر مقدم می گویم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو و بررسی برنامه و صلاحیت یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و أخذ رأی اعتماد نیز خواهند پرداخت.
1403/8/25 10:12
1403/8/17 10:28
1403/8/13 8:2
1403/8/5 18:27
1403/8/4 22:13
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
نام *
ایمیل *
وبلاگ
دیدگاه
سخن سردبیر
سخن تازه
سخن داغ
شهرهای شمالی
گوناگون
ادبیات
نیم نگاه
دلمشغولی ها
خواب ننه آقا
بسته خبری
دلنوشته ها
سرگرمی ها