سخن نیوز : رویترز/ الکساندروس اورامیدیس / گروههای نجات در محل تصادف ، که در آن دو قطار با هم برخورد کردند ، در نزدیکی شهر لاریسا ، یونان ، 1 مارس 2023 ، عملیات میکنند. انتظار میرفت که تعداد کشتهها بیشتر افزایش یابد ، زیرا واگنهای خارج شده از ریل ، با شیشههای شکسته و ستونهای غلیظ دود ، به شدت آسیب دیده بودند ، در محل مشاهده میشد. شاهدان گفتند که آنها یک لرز شدید ، سپس یک انفجار و سپس هرج و مرج احساس کردند. / ادامه گزارش از نیویورک تایمز برای سخن نیوز تصادف قطار در یونان حداقل 38 کشته بر جای گذاشت قطاری با بیش از 300 مسافر با قطار باری برخورد کرد. نخست وزیر "خطای غم انگیز انسانی" را مقصر دانست ، پلیس یک مدیر ایستگاه را دستگیر کرد و وزیر حمل و نقل استعفای خود را اعلام کرد. 0:49 افزایش تلفات پس از برخورد قطارها در یونان یک قطار با حدود 350 مسافر در نزدیکی شهر لاریسا در شمال یونان با یک قطار باری برخورد کرد. By Niki Kitsantonis and Jason Horowitz نیکی کیتسانتونیس از تمپه ، نزدیکترین شهر به محل برخورد قطار در یونان ، و جیسون هوروویتز از رم گزارش داد. پس از برخورد سریع و رو به رو بین قطار باری و قطار مسافربری ، نیروهای امداد در یونان دیوانه وار در حال جستجوی بازماندگان از طریق واگنهای مسطح و لاشههای سیگار بودند. مرگبارترین حادثه ریلی کشور کوستاس آ. کارامانلیس، وزیر حملونقل یونان ساعاتی پس از سقوط هواپیما اعلام کرد که استعفا میدهد و در بیانیهای گفت: «وقتی اتفاقی به این غمانگیز میافتد، غیرممکن است که بهگونهای ادامه دهیم که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است». وی افزود: «این یک واقعیت است که ما راه آهن یونان را در وضعیتی به ارث بردیم که برای قرن بیست و یکم مناسب نیست.» در این سه سال و نیم ما تمام تلاش خود را برای بهبود این واقعیت انجام دادیم. متأسفانه، این تلاش ها برای جلوگیری از چنین فاجعه ای کافی نبود.» هنوز مشخص نیست که چه چیزی منجر به این سانحه شده است، که در حالی رخ داد که قطار مسافربری درست قبل از نیمه شب سه شنبه از آتن به سمت شهر شمالی تسالونیکی در حرکت بود. نخست وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس پس از بازدید از محل سقوط هواپیما به خبرنگاران گفت که "اشتباه انسانی غم انگیز" منجر به سقوط هواپیما شده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. پلیس یونان بعد از ظهر چهارشنبه مدیر ایستگاه را در لاریسا، در حدود 20 مایلی جنوب محل سقوط هواپیما، بدون ذکر دلیل دستگیر کرد. رسانه های خبری یونان گزارش دادند که مدیر ایستگاه قطار باری را به همان مسیر قطار مسافربری هدایت کرده است، اما مقامات از تایید یا رد این گزارش ها خودداری کردند. تانوس پلوریس ، وزیر بهداشت یونان به خبرنگاران گفت که بسیاری از مسافران، دانشجویان و دیگر جوانان بودند. رسانه های خبری یونان گزارش دادند که بسیاری از مسافران جوان در حال بازگشت از جشن های کارناوال در آتن بودند. آقای پلوریس گفت: "این یک روند وحشتناک برای والدین و بستگان است." بازماندگان صحنههای وحشتناکی را توصیف کردند که در اثر برخورد مسافران از شیشههای واگن قطار پرت میشوند یا آنها را زیر خودروهای کماندار گیر میاندازند. سازمان آتش نشانی اعلام کرد که 342 مسافر و 10 کارمند راه آهن در قطار مسافربری و دو نفر در قطار باری حضور داشتند. مرد جوانی که نامش فاش نشد، پس از جان سالم به در بردن از تصادف به یک گروه تلویزیونی گفت: «پنجره ها در حال شکستن بودند و مردم فریاد می زدند. «هراس در کالسکه بود. یک تکه فلز بزرگ از قطار دیگر از یکی از پنجره ها عبور کرده بود.» ویدئویی از این تصادف که لحظاتی پس از خروج قطار مسافربری از زیر یک زیرگذر بزرگراه رخ داد، نشان میدهد که واگنهای مسافربری خط خورده از ریل خارج شده، واژگون شده و در حال سوختن هستند. کاستاس آگوراستوس، فرماندار منطقه ای تسالی، به کانال یونانی Skai TV گفت: «کالسکه 1 و 2 دیگر وجود ندارند و سومی از ریل خارج شده است. نوشته پابلو روبلز / از آنجایی که 85 نفر با جراحات به بیمارستان منتقل شدند، آقای میتسوتاکیس عجله کرد تا از محل بازدید کند و نگرانی از افزایش تعداد کشته ها افزایش یافت. یونانی ها شروع به جستجوی پاسخ کردند. یکی از مقامات راه آهن، که اصرار داشت ناشناس صحبت کند زیرا او مجاز به بحث در مورد سقوط نیست، گفت که سیستم های نظارت الکترونیکی و هشدار در طول مسیر به درستی کار نمی کنند. این مقام مسئول گفت که این تا حدی به دلیل مشکلات بودجه و تا حدی به دلیل عدم عملکرد کامل سیستم برای جلوگیری از چنین حوادثی بود. یانیس دیتساس، رئیس اتحادیه کارگران راه آهن یونان به تلویزیون یونان گفت که دو قطار قبل از برخورد به مدت 12 دقیقه به سمت یکدیگر می دویدند. کارشناسان خاطرنشان کردند که این کشور بدترین رکورد را در زمینه ایمنی ریلی در اروپا داشته است و مشکلات بومی تعمیر و نگهداری برای چندین دهه مورد توجه قرار نگرفته بود، حتی قبل از اینکه اقدامات ریاضتی توسط اروپا پس از بحران مالی یونان در سال 2009 منجر به کاهش شدید بودجه شود. اتحادیه اروپا، که یونان یکی از اعضای آن است، قوانین الزام آور در مورد ایمنی راه آهن، از جمله شرایط صدور گواهینامه ایمنی برای شرکت های قطار، الزامی برای کشورهای عضو برای ایجاد مقامات ملی ایمنی راه آهن و نهادهای مستقل برای بررسی سوانح دارد. آژانس راه آهن اتحادیه اروپا مسئول تنظیم استانداردهای ایمنی با همکاری مقامات ملی و نظارت و گزارش در مورد ایمنی راه آهن در سراسر بلوک است. اگر یک بررسی ثابت کند که استانداردهای ایمنی ملی مطابق با اتحادیه اروپا نبوده است. کمیسیون اروپا میتواند علیه دولت مورد نظر اقدام قانونی کند.بیرون از بیمارستان عمومی لاریسا، جایی که بیشتر مجروحان تحت مداوا بودند و پزشکی قانونی برای شناسایی کشتهشدگان تلاش میکردند، بستگان منتظر خبرهایی درباره مفقود شدن عزیزان بودند.دو زن به نامهای الیساوت 60 ساله و جورجیا 59 ساله روی پلههای بیرون بیمارستان نشسته بودند و منتظر خبر خواهرشان بودند که به عنوان بازرس بلیط کار میکرد و در قطار آتن-تسالونیکی بود.جورجیا که صبح از کورفو به لاریسا رسیده بود، گفت: «بدترین چیز این انتظار وحشتناک است. او در حالی که عمیقاً روی یک سیگار کشیده بود، اضافه کرد: "آنها به ما چیزی نمی گویند."الیزابت که از آتن سفر کرده بود و مانند خواهرش از دادن نام خانوادگی خودداری کرد زیرا نمی خواست بیشتر در معرض دید قرار بگیرد، گفت: "افسانه در مورد ایمنی سفر با قطار سرانجام فرو ریخت." آقای کارامانلیس، وزیر حملونقل، که اوایل روز هنگام صحبت با خبرنگاران در محل سقوط هواپیما خفه شد، بعداً گفت که استعفا میدهد «به عنوان حداقل احترام به یاد کسانی که بهطور ناعادلانه از دست دادهاند». و اینکه او "مسئولیت بیماری های مزمن دولت و سیستم سیاسی یونان را به عهده می گرفت."نخست وزیر گفت که جورگوس گراپتریتیس را که یکی از دستیاران نزدیکش است به عنوان جانشین موقت آقای کارامانلیس منصوب کرده است. به وزیر وظیفه تشکیل کمیته مستقل فراحزبی برای بررسی علت فاجعه داده شد و آقای میتسوتاکیس گفت که قوه قضاییه یونان نیز کار خود را انجام خواهد داد.انتظار می رود یونان در هفته های آینده، احتمالاً در اوایل آوریل، انتخابات عمومی برگزار کند. مشخص نبود که آیا این تراژدی در سراسر صحنه سیاسی بازتاب خواهد داشت یا خیر. اما تصادف به وضوح به اعصاب ضربه زد. این تلفات از برخورد دو قطار مسافربری در سال 1968 در نزدیکی کورینت، حدود 40 مایلی غرب آتن که 34 کشته برجای گذاشت، فراتر رفت.سخنگوی پلیس یونان، کنستانتینا دیموگلیدو، گفت که روند شناسایی کشته شدگان آغاز شده است و او از بستگان مسافران خواست برای کسب اطلاعات با خط تلفن تماس بگیرند.آقای پلوریس در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد علت سقوط هواپیما گفت که زمان مناسبی برای تمرکز بر شرایط فاجعه نیست.«الویت اکنون پرستاری از مجروحان و حمایت از خانواده هایی است که عزیزان خود را از دست داده اند. با هر چیز دیگری بعداً برخورد خواهیم کرد.»یکی از بازماندگان این تصادف گفت: «پنجره ها در حال شکستن بودند و مردم فریاد می زدند.اما کارشناسان و منتقدان به سرعت صدای خود را در روز چهارشنبه بلند کردند.کوستاس جنیدونیاس، رئیس انجمن رانندگان قطار یونان، به تلویزیون دولتی گفت: "هیچ چیز کار نمی کند." وی گفت: «همه کارها به صورت دستی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه اخیراً خود و همکارانش مکرراً از نقص سیستمها گزارش کردهاند، افزود: «اگر کار میکردند، رانندگان چراغ قرمز را میدیدند و قطارها در فاصله 500 متری از یکدیگر توقف میکردند».مسئولان راه آهن کشور از این موضوع مطلع بوده اند.اسپیروس پاتراس، رئیس سازمان راهآهن یونان، نهادی که بر زیرساختهای ریلی یونان نظارت میکند، سال گذشته در یک کنفرانس حملونقل گفت: «تعمیرات پیشگیرانه برای سالها یک موضوع مشکلساز بوده است.وی گفت در حالی که دولت 25 میلیون یورو، حدود 26.5 میلیون دلار برای نگهداری، بودجه و کارکنان اختصاص داده است "در سال های اخیر کمبود داشته است."یونان قبلاً در اروپا به دلیل عدم ایمنی در شبکه ریلی خود برجسته بود. بر اساس گزارش سال 2022 آژانس راه آهن اتحادیه اروپا، این کشور از سال 2018 تا 2020 بالاترین میزان تلفات راه آهن را در بین 28 کشور اروپایی در هر میلیون کیلومتر قطار داشته است.در سال 2019، گروهی از سازمان های رسانه ای شبکه اروپای دیتا ژورنالیزم، گزارش داد که از سال 2010 تا 2018، 137 نفر در تصادفات راه آهن در یونان جان خود را از دست داده و 97 نفر به شدت مجروح شده اند که به طور میانگین بیش از 15 کشته و 11 جراحات جدی در هر سال داشته است. سالاین شبکه رسانه ای مشکلات را ناشی از گذرگاه های هم سطح ناایمن، زیرساخت های ضعیف و سیستم های مدیریت ترافیک و شرکت های کم کار می داند.واسیلیوس واتراکویانیس، سخنگوی سرویس آتش نشانی ، در یک کنفرانس تلویزیونی گفت که عملیات نجات "در حال حاضر بر دو واگن اول قطار مسافربری متمرکز شده است که واژگون شده اند." هنوز مشخص نیست که چه شرایطی منجر به سقوط هواپیما در شمال یونان شده است.فیلمهای تلویزیونی جرثقیلهای قرمز رنگ را نشان میدهند که بر فراز لاشههای پیچ خورده و ذغالی شده خودنمایی میکنند ، درحالیکه پلیس و نیروهای امدادی با ژاکتهای فلورسنت صحنه را بررسی میکنند. ارتش در عملیات نجات کمک می کرد و وزیر حفاظت مدنی یونان ، کریستوس استیلیانیدس، واکنش دولت را هماهنگ می کرد.با فرا رسیدن شب چهارشنبه ، بوی تند فلز زغالشده در هوای سرد شب به شدت آویزان میشد ، زیرا جرثقیل قرمز بزرگی تودهای از فلز سیاهرنگ و پیچ خورده را از واگنهای ویران شده قطار بلند میکرد.افسران خدمات آتش نشانی و پلیس به خبرنگاران هشدار دادند که در پشت محاصره بمانند زیرا امدادگران به آنها کمک کردند تا آخرین اکتشاف وحشتناک را از موتورهای مخلوط شده قطار بازیابی کنند. گمان می رود جسد یکی از رانندگان قطار باشد. اما بوبولا از لندن و مونیکا پرونچوک از بروکسل هم گزارش می دادند. ترجمه و ویرایش گزارش از سخن نیوز
وی با اشاره به اینکه اخیراً خود و همکارانش مکرراً از نقص سیستمها گزارش کردهاند، افزود: «اگر کار میکردند، رانندگان چراغ قرمز را میدیدند و قطارها در فاصله 500 متری از یکدیگر توقف میکردند».مسئولان راه آهن کشور از این موضوع مطلع بوده اند.اسپیروس پاتراس، رئیس سازمان راهآهن یونان، نهادی که بر زیرساختهای ریلی یونان نظارت میکند، سال گذشته در یک کنفرانس حملونقل گفت: «تعمیرات پیشگیرانه برای سالها یک موضوع مشکلساز بوده است.وی گفت در حالی که دولت 25 میلیون یورو، حدود 26.5 میلیون دلار برای نگهداری، بودجه و کارکنان اختصاص داده است "در سال های اخیر کمبود داشته است."یونان قبلاً در اروپا به دلیل عدم ایمنی در شبکه ریلی خود برجسته بود. بر اساس گزارش سال 2022 آژانس راه آهن اتحادیه اروپا، این کشور از سال 2018 تا 2020 بالاترین میزان تلفات راه آهن را در بین 28 کشور اروپایی در هر میلیون کیلومتر قطار داشته است.در سال 2019، گروهی از سازمان های رسانه ای شبکه اروپای دیتا ژورنالیزم، گزارش داد که از سال 2010 تا 2018، 137 نفر در تصادفات راه آهن در یونان جان خود را از دست داده و 97 نفر به شدت مجروح شده اند که به طور میانگین بیش از 15 کشته و 11 جراحات جدی در هر سال داشته است. سالاین شبکه رسانه ای مشکلات را ناشی از گذرگاه های هم سطح ناایمن، زیرساخت های ضعیف و سیستم های مدیریت ترافیک و شرکت های کم کار می داند.واسیلیوس واتراکویانیس، سخنگوی سرویس آتش نشانی ، در یک کنفرانس تلویزیونی گفت که عملیات نجات "در حال حاضر بر دو واگن اول قطار مسافربری متمرکز شده است که واژگون شده اند."
هنوز مشخص نیست که چه شرایطی منجر به سقوط هواپیما در شمال یونان شده است.فیلمهای تلویزیونی جرثقیلهای قرمز رنگ را نشان میدهند که بر فراز لاشههای پیچ خورده و ذغالی شده خودنمایی میکنند ، درحالیکه پلیس و نیروهای امدادی با ژاکتهای فلورسنت صحنه را بررسی میکنند. ارتش در عملیات نجات کمک می کرد و وزیر حفاظت مدنی یونان ، کریستوس استیلیانیدس، واکنش دولت را هماهنگ می کرد.با فرا رسیدن شب چهارشنبه ، بوی تند فلز زغالشده در هوای سرد شب به شدت آویزان میشد ، زیرا جرثقیل قرمز بزرگی تودهای از فلز سیاهرنگ و پیچ خورده را از واگنهای ویران شده قطار بلند میکرد.افسران خدمات آتش نشانی و پلیس به خبرنگاران هشدار دادند که در پشت محاصره بمانند زیرا امدادگران به آنها کمک کردند تا آخرین اکتشاف وحشتناک را از موتورهای مخلوط شده قطار بازیابی کنند. گمان می رود جسد یکی از رانندگان قطار باشد. اما بوبولا از لندن و مونیکا پرونچوک از بروکسل هم گزارش می دادند.