خبر کرملین از گفت و گوی پوتین و رئیسی درباره آخرین تحولات برجام

کرملین از تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و ایران درباره آخرین تحولات برجام خبر داد.

منابع رسانه‌ای بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران از تماس روسای جمهور روسیه و ایران درباره آخرین تحولات برجام خبر دادند.

شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از کرملین گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.

کرملین جزئیات بیشتری از تماس روسای جمهور ایران و روسیه گزارش نکرده است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکار‌های عملی برای پیشرفت گفتگو‌ها بار‌ها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند. این کشور‌ها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفتگو‌ها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفتگو‌ها نیست، کشور‌های غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

روز سه شنبه نیز سه کشور اروپایی بیانیه مشترکی را در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و انگلیس مایل هستند تا از گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیر کل و معاونش در خصوص مسائل فنی قدردانی کنند. ما از آژانس برای گزارش دهی‌های خود درباره تعهدات ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک، با وجود محدودیت‌هایی که برای راستی آزمایی و فعالیت‌های نظارتی‌اش در ایران ایجاد شده، قدردانی می‌کنیم.»

سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.

 

گفت‌و‌گوی تلفنی رئیسی و پوتین؛ رئیس جمهور روسیه سانحه قطار مسافری مشهد- یزد را تسلیت گفت

پوتین در تماس تلفنی - اسپوتنیک ایران, 1920, 08.06.2022
 
ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی ضمن ابراز رضایت نسبت به سطح کنونی روابط ایران و روسیه، در خصوص تقویت این روابط ابراز تمایل کردند.
 
به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در ارتباط با حادثه ریلی اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد.
در بیانیه سرویس مطبوعاتی کرملین آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفتگو کرد. ولادیمیر پوتین در ارتباط با حادثه ریلی صبح امروز در ایران که منجر به جان باختن شماری از مردم این کشور شد، ابراز همدردی نمود.
 
 
۱۷کشته ۳۰ مصدوم و ۵ مصدوم بدحال + ویدئو - اسپوتنیک ایران, 1920, 08.06.2022
 
در این بیانیه همچنین آمده است: موضوعات همکاری دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ضمن ابراز رضایت از سطح کنونی روابط روسیه و ایران، تمایل متقابل دو کشور برای تقویت مداوم روابط از جمله اجرای پروژه های مشترک در زمینه تجاری و اقتصادی را ابراز داشتند.
بنا به اعلام کرملین، طرفین در این گفت‌و‌گو همچنین در خصوص مسائل مربوط به تامین ثبات و امنیت منطقه گفتگو و بر تعهد به کار بیشتر در چارچوب روند آستانه برای تسهیل روند حل و فصل مسائل سوریه مجدداً تاکید کردند.
 
 

 

تهران - ایرنا - کاخ کرملین عصر چهارشنبه از تماس تلفنی سران جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خبر داد و اعلام کرد دو طرف ضمن گفت و گو درخصوص همکاری های دو جانبه و مهم ترین موضوعات منطقه ای، درخصوص مسائل مرتبط با توافق هسته ای و مذاکرات وین نیز تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی کاخ کرملین، در این تماس تلفنی، بر ضرورت تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق نهایی در روند مذاکرات هسته ای در وین به گونه ای که نسبت به  اجرای کامل آن و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اطمینان ایجاد شود، تاکید شد.

ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی، مراتب تسلیت و همدردی خود را در ارتباط با سانحه قطار مسافربری طبس-یزد که بامداد امروز(چهارشنبه) رخ داد و منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از مسافران شدن، ابراز کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین ضمن گفت وگو درباره همکاری های دوجانبه، بر ضرورت  تقویت روابط از جمله اجرای طرح های مشترک در حوزه های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همچنین علاوه بر پرداختن به موضوع های مرتبط با ثبات و امنیت منطقه، بر ضرورت فعالیت بیشتر در چارچوب روند آستانه برای کمک به حل مسائل سوریه تاکید کردند.