تاریخ انتشار: 1403/10/10 3:37     /     کد خبر : 7450     /     دسته خبر : مجازی
گزارش اول/ چو سانگ هون و جین یو یانگ از سئول و جان یون از فرودگاه بین المللی موان، کره جنوبی
هواپیمای مسافربری با 181 سرنشین با سرعت زیاد روی باند فرودگاه لغزید و به دیوار برخورد کرد و سپس آتش گرفت.
این پرواز که توسط ججو ایر انجام می شد، در حال فرود بود که از باند فرودگاه موان در جنوب غربی کشور خارج شد. تنها دو نفر از این تصادف جان سالم به در بردند. فاجعه هوایی که شامل یک شرکت هواپیمایی کره جنوبی در تقریباً سه دهه گذشته بود، کشته شد.
سخن نیوز: / چو سانگ-هون جان یون و جین یو یانگ گزارشگرانی ازموان کره حنوبی برای نیویورک تایمز/ به گفته مقامات، یک هواپیمای مسافربری روز یکشنبه هنگام فرود در فرودگاهی در کره جنوبی سقوط کرد و 179 نفر از 181 سرنشین آن در بدترین فاجعه هوایی که شامل یک شرکت هواپیمایی کره جنوبی در تقریباً سه دهه گذشته بود، کشته شد.
By Choe Sang-HunJohn Yoon and Jin Yu Young
هواپیمای بوئینگ 737-800 توسط شرکت هواپیمایی ججو ایر کره جنوبی اداره می شد و از بانکوک بلند شده بود. این هواپیما در حال فرود در فرودگاه بین المللی موان در جنوب غربی کشور بود که حدود ساعت 9 صبح به وقت محلی سقوط کرد. فیلم این سانحه یک هواپیمای سفید و نارنجی را نشان میدهد که با سرعت از باند فرودگاه عبور میکند تا اینکه از باند فرودگاه عبور میکند، به مانع برخورد میکند و به صورت یک گلوله آتشین نارنجی منفجر میشود.
دو خدمه هواپیما از قسمت دم هواپیما نجات یافتند، اما تا عصر یکشنبه، مرگ سایر سرنشینان هواپیما تایید شد. مقامات در حال بررسی علت این فاجعه بودند، از جمله اینکه چرا به نظر می رسد ارابه فرود هواپیما دچار نقص شده است، آیا پرندگان به جت برخورد کرده اند یا اینکه آب و هوای بد عاملی بوده است.
جو جونگ وان، مدیر سیاست هوانوردی در وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل گفت فرودگاه در موان به خلبانان هواپیما در مورد حمله احتمالی پرنده هنگام فرود هشدار داده بود. او افزود که هواپیما اندکی پس از آن هشدار Mayday را صادر کرد، سپس سقوط کرد و بعدا گفت که جعبه های سیاه هواپیما - که می تواند به تعیین علت سقوط کمک کند - پیدا شده است.
پرواز ججو ایر 7C2216 دارای 175 مسافر و 6 خدمه بود. صدها نفر - پدربزرگ و مادربزرگ، والدین و فرزندان - در فرودگاه موان مشتاقانه منتظر اخبار مربوط به عزیزانشان بودند. بیش از 1500 نفر برای کمک به جستجوی لاشه هواپیما مستقر شدند. در حالی که بازرسان برای شناسایی اجساد کار می کردند، مقامات لیستی از اسامی تایید شده را در فرودگاه پست کردند و DNA بستگان خود را جمع آوری کردند.
لی جئونگ هیون، یکی از مقامات مسئول عملیات جستجو و نجات در محل حادثه، گفت که هواپیما به قدری تکه تکه شده است که فقط دم آن قابل شناسایی است.
او گفت: «ما نتوانستیم بقیه بدنه را بشناسیم. عکسهای خبرگزاری کره جنوبی یونهاپ نشان میدهد که بخش دم هواپیما جدا شده و در شعلههای نارنجی رنگ با دود سیاه در حال بالا آمدن است. بر اساس عکسها، به نظر میرسد هواپیما با دیوار بتنی برخورد کرده است.
سقوط جت ججو ایر به احتمال زیاد مرگبارترین حادثه در سراسر جهان از زمان پرواز 610 لاین ایر در سال 2018 بود، زمانی که تمام 189 سرنشین هواپیما در اثر سقوط هواپیما در دریای جاوه جان باختند. همچنین از سال 1997، زمانی که یک جت هواپیمای کرهای ایر به تپهای در قلمرو ایالات متحده در گوام برخورد کرد و 229 نفر از 254 سرنشین هواپیما را کشت، این بدترین حادثه برای یک شرکت هواپیمایی کره جنوبی بود.
ججو ایر در بیانیه ای کوتاه بابت سقوط هواپیما عذرخواهی کرد. به نظر می رسد سقوط روز یکشنبه اولین حادثه مرگبار برای این شرکت هواپیمایی بوده است، یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت کره جنوبی که در سال 2005 تاسیس شد و به ده ها کشور در آسیا پرواز می کند.
وزارت خارجه تایلند تایید کرد که دو شهروند تایلند در میان کشته شدگان هستند. کره جنوبی با یک بحران سیاسی در بالاترین سطوح دست و پنجه نرم می کند. یون سوک یول، رئیسجمهور آمریکا که در ماه جاری پس از صدور فرمان حکومت نظامی کوتاه مدت، ملت را شوکه و خشمگین کرد، استیضاح شد، روز یکشنبه در شبکههای اجتماعی نوشت که از این حادثه ویران شده است. چوی سانگ موک، رئیس جمهور موقت کره جنوبی، گفت که این کشور یک هفته عزاداری خواهد داشت.
گزارش دوم/ چو سانگ هون و جین یو یانگ از سئول و جان یون از فرودگاه بین المللی موان، کره جنوبی
دو خدمه هواپیما زنده زنده از دم هواپیمای در حال سوختن نجات یافتند، اما در ساعات بعدی روز یکشنبه، اخبار ناگواری به بستگان مضطرب فرودگاه بینالمللی موان در جنوب غربی کره جنوبی رسید.
تا اواخر روز یکشنبه، مرگ همه 179 سرنشین باقیمانده تایید شد که سقوط هواپیما - که توسط شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ججو ایر پرواز میکرد - بدترین فاجعه هوایی یک شرکت هواپیمایی کره جنوبی در نزدیک به سه دهه اخیر و بدترین فاجعه تا به حال تبدیل شد. در خاک کره جنوبی
بر اساس گزارشهای سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی، یکی از آژانسهای سازمان ملل، سانحه روز یکشنبه مرگبارترین سقوط هواپیما در جهان از زمان پرواز 610 لاین ایر در سال 2018 بود، زمانی که همه 189 سرنشین هواپیما در اثر سقوط هواپیما در دریای جاوه جان باختند.
مقامات در حال بررسی عواملی بودند که باعث سقوط هواپیمای ججو ایر شد، از جمله اینکه چرا به نظر می رسد ارابه فرود آن خراب شده است و اینکه آیا هواپیما توسط پرندگان برخورد کرده است.
در حالی که گمانه زنی ها در مورد علت سقوط هواپیما در حال چرخش بود، صدها نفر از اعضای خانواده مسافران انتظار دردناکی را برای دریافت خبر بازگشت عزیزانشان از سفر خارجی به خانه تحمل کردند. ناله و فریاد بعد از ظهر یکشنبه فرودگاه موان را پر کرد. زن جوانی به زنی مسن که برای پسرش گریه می کرد دلداری داد. دو زن گریان یکدیگر را در آغوش گرفتند.
به گفته مقامات، تا عصر یکشنبه، تنها 65 نفر از کشته شدگان از طریق اثر انگشت و سایر ابزارها قابل شناسایی بودند. ده ها جسد به حدی آسیب دیدند که مقامات بلافاصله نتوانستند جنسیت آنها را شناسایی کنند. افرادی که شناسایی شدند شامل یک مهماندار 23 ساله و یک مسافر مرد 78 ساله بودند.
اعضای خانواده در فرودگاه بین المللی موان در کره جنوبی منتظر اخبار مربوط به عزیزان خود هستند. اعتبار... چانگ دبلیو لی/نیویورک تایمز
جانگ گو-هو، 68 ساله، پس از خروج از خانه اش در نزدیکی شهر موکپو، در سالن ورودی در کنار همسر اشک آلود خود نشست. او گفت که پنج نفر از بستگانش در حال بازگشت از تعطیلات در هواپیما بودند: خواهر همسرش، دختر، داماد و دو نوه او.
او گفت: "ما رعد و برق زده ایم."
در یک منطقه بسته از فرودگاه، مقامات در حال تلاش برای شناسایی اجساد آنها از محل سقوط هواپیما بودند. هنگامی که مقامات اسامی کشته شدگان را روی دیوارهای سالن ورودی نصب کردند، مردم برای بررسی لیست ها هجوم آوردند.
این فاجعه کره جنوبی را در زمانی که این کشور با یک بحران سیاسی دست و پنجه نرم می کرد، دست و پنجه نرم می کرد که با اعلام حکومت نظامی بدبخت و کوتاه مدت رئیس جمهور یون سوک یول و استیضاح متعاقب او در این ماه، آغاز شد. چوی سانگ موک، معاون نخست وزیر، یک مقام غیر منتخب، برای مقابله با بزرگترین چالش خود از زمان روی کار آمدن او به عنوان سرپرست ریاست جمهوری در روز جمعه، به صحنه شتافت.
سقوط هواپیما به ویژه برای این کشور تکان دهنده بود، زیرا پس از موجی از سوانح هوایی مرگبار در دهه 1990 و قبل از آن، هیچ فاجعه هوایی بزرگی نداشته است. در آخرین سانحه هوایی بزرگ که شامل یک شرکت هواپیمایی کره جنوبی بود، یک جت کره ای ایر به تپه ای در گوام، قلمرو ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام، در سال 1997 برخورد کرد و 229 نفر از 254 سرنشین هواپیما را کشت.
همچنین به نظر میرسد که اولین هواپیمای مرگبار برای ججو ایر بوده است که در سال 2005 تأسیس شد و به دهها کشور در آسیا پرواز میکند. کیم ای بائه، مدیر اجرایی ججو ایر، در حالی که علناً برای سقوط هواپیما عذرخواهی کرد، تعظیم کرد. وی گفت: علت دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست.
امدادگران اورژانس 10 ساعت پس از سقوط هواپیما همچنان در محل بودند. اعتبار...چانگ دبلیو لی/نیویورک تایمز
این هواپیما با نام Jeju Air Flight 7C2216، یک هواپیمای بوئینگ 737-800، با 175 مسافر و شش خدمه از بانکوک به پرواز درآمد. همه مسافران کره جنوبی به جز دو شهروند تایلندی بودند. این جت در حال فرود در موان، در جنوب غربی کره جنوبی بود که با مشکل مواجه شد.
فیلم این سانحه یک هواپیمای سفید و نارنجی را نشان میدهد که با سرعت از باند فرودگاه روی شکم خود میگذرد تا اینکه به مانعی در انتهای باند فرودگاه برخورد کرد و به صورت یک گلوله آتش منفجر شد. رسانه های خبری محلی به نقل از شاهدان صدای انفجار را توصیف کردند و عکس هایی از دود بزرگ سیاه بر فراز محل منتشر کردند.
لی جئونگ هیون، یکی از مقامات مسئول عملیات جستجو و نجات در محل حادثه، گفت: هواپیما به قدری قطعات شکسته شده بود که فقط دم آن بلافاصله قابل شناسایی بود. دو خدمه نجات یافته از قسمت دم نجات یافته بودند.
آقای لی گفت: "ما نمی توانستیم بقیه بدنه را بشناسیم."
با افزایش تعداد کشته شدگان، جزئیات آنچه در آخرین لحظات قبل از شروع سقوط رخ داد آشکار شد. یک مقام رسمی برخی از اسامی مسافرانی را که در تصادف در Muan Inte جان باختند، فاش کرد.
گزارش سوم/ چانگ دبلیو لی برای نیویورک تایمز
امدادگران اورژانس 10 ساعت پس از سقوط هواپیما همچنان در محل بودند
چانگ دبلیو لی/ نیویورک تایمز/ این هواپیما با نام Jeju Air Flight 7C2216، یک هواپیمای بوئینگ 737-800، با 175 مسافر و شش خدمه از بانکوک به پرواز درآمد. همه مسافران کره جنوبی به جز دو شهروند تایلندی بودند. این جت در حال فرود در موان، در جنوب غربی کره جنوبی بود که با مشکل مواجه شد.
آقای لی گفت: "ما نمی توانستیم بقیه بدنه را بشناسیم." با افزایش تعداد کشته شدگان، جزئیات آنچه در آخرین لحظات قبل از شروع سقوط رخ داد آشکار شد.
یک مقام رسمی اسامی برخی از مسافرانی که در فرودگاه بینالمللی موآن جان باختند را فاش کرد. اعتبار...سو هیون کیم/رویترز
جو جونگ وان، مدیر سیاست های هوانوردی در وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل گفت، در حالی که هواپیما در حال آماده شدن برای فرود بود، فرودگاه به خلبانان در مورد حمله احتمالی پرنده هشدار داد. MBC-TV گزارش داد که در این زمان، شاهدان صداهای بلندی شبیه انفجار شنیدند. این کانال فیلمی پخش کرد که شعله های آتش را برای مدت کوتاهی از یکی از موتورهای هواپیما بیرون می کشید.
آقای جو گفت که هواپیما مدت کوتاهی پس از اخطار فرودگاه، هشدار Mayday را صادر کرد، سپس سقوط کرد.
زمین های جزر و مدی گل آلود در نزدیکی موان و بیشتر سواحل غربی شبه جزیره کره مکان های مورد علاقه پرندگان مهاجر هستند. عکسهای رسانههای محلی گلههایی از پرندگان را در حال پرواز در نزدیکی فرودگاه در روز یکشنبه نشان میدهد.
مارکو چان، مدرس ارشد عملیات هوانوردی در دانشگاه نیو باکینگهامشایر مستقر در بریتانیا، گفت: شواهد نشان میدهد که هواپیما در حین نزدیک شدن با گلهای از پرندگان مواجه شده است که منجر به بلعیدن پرنده مشکوک به موتورها میشود.
آقای چان در تحلیلی که دانشگاهش ایمیل کرده است، گفت که این آسیب ممکن است باعث خرابی سیستم هیدرولیک شده باشد که می تواند ناتوانی در استقرار ارابه فرود را توضیح دهد.
تونکین، مدیر عامل Aviation Projects، یک شرکت مشاوره هوانوردی در بریزبن، استرالیا که ویدئوی سقوط را بررسی کرده است، گفت که هواپیما همچنین به نظر نمی رسد که بال های خود را فعال کرده باشد. او گفت که این بدان معناست که وقتی شکمش روی باند فرود آمد، سریعتر از سرعت فرود معمولی حرکت می کرد.
کارشناسان هوانوردی می گویند تحقیقات در مورد علل سقوط ممکن است سال ها طول بکشد.
گزارش چهارم/ چانگ دبلیو لی برای نیویورک تایمز
مسکن موقت برای خانواده ها در فرودگاه بین المللی موان راه اندازی می شود.
سخن نیوز: چانگ دبلیو لی برای نیویورک تایمز / در فرودگاه موان، در حالی که مسئولان به جمعیت گفتند که هویت برخی از افراد را تایید کرده اند و اسامی آنها را اعلام کرده اند، برخی شروع به گریه کردند. برخی دیگر عصبانی شدند و صدای خود را با ناراحتی بلند کردند: "صحبت کن!" "اسامی را چاپ کنید!"
چند ساعت پس از سقوط، مردم از اینکه مجبور بودند مدت زیادی منتظر اخبار مربوط به بستگان خود بمانند، ابراز ناراحتی کردند. "بگذارید لیست را داشته باشیم تا حداقل بتوانیم یک بیمارستان پیدا کنیم!" یک زن فریاد زد
مردم در اطراف یکی از مقامات تجمع کردند تا بررسی کنند که آیا بستگان آنها در لیست کشته شدگان تایید شده هستند یا خیر. برخی از بستگان نمونه های DNA را به مقامات فرودگاه داده بودند تا به شناسایی اجساد کمک کنند.
در سالن حرکت، غروب یکشنبه چادرهای موقت برای خانوادههای مسافران و خدمه هواپیما برپا شد. بیرون فرودگاه، ماشینها برای ورود به پارکینگهای شلوغ صف کشیده بودند. برخی روی شانههای جادههای منتهی به ترمینال پارک کردند و مردم تا عصر به فرودگاه ادامه دادند.
شش ساعت پس از اینکه آنها به فرودگاه رفتند، آقای جانگ و همسرش همچنان منتظر شناسایی بستگان خود بودند. او گفت: "انتظار دارم شب طولانی باشد."
ترجمه و ویرایش گزارش از سخن نیوز بر اساس گزارش ارسالی از نیویورک تایمز
1403/10/10 4:37
1403/10/10 3:37
1403/10/9 6:58
1403/10/9 6:47
1403/10/5 7:27
1403/9/13 0:6
1403/9/6 8:30
1403/9/2 22:37
1403/8/25 1:19
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
نام *
ایمیل *
وبلاگ
دیدگاه
سخن سردبیر
سخن تازه
سخن داغ
شهرهای شمالی
گوناگون
ادبیات
نیم نگاه
دلمشغولی ها
خواب ننه آقا
بسته خبری
دلنوشته ها
سرگرمی ها